۷ ابزار ضروری برای کوچینگ
سرفصلهای این مقاله:
Toggleابزاریهای کوچینگ یکی از مهمترین مواردیست که هر کوچی نیاز به آن دارد. ناگفته نماند که بهترین مربیان جهان کسانی هستند که توانایی تغییر زندگی را دارند. در هر حرفه، رشته یا مرحلهای از زندگی، یک مربی می تواند یک فرد را ارتقا دهد. هر مربی خوب به ابزارهای مربیگری مناسب مجهز است.
مربیگری یا کوچینگ خوب چیست؟
امروز می خواستم در مورد اینکه چه چیزی باعث می شود یک مربی خوب بسازید با شما صحبت کنم. سوالاتی که ممکن است داشته باشید عبارتند از:
- آیا من شخص مناسبی هستم که به کسی بگویم چگونه زندگی کند؟
- آیا می توانم به یک مراجع کمک کنم تا زندگی خود را بهبود بخشد؟
- آیا توصیه من برای مراجع ارزشمند خواهد بود؟
پاسخ به تمام سوالات بالا همگی مرتبط است. توجه به این نکته مهم است که کوچینگ مشاوره یا درمان نیست. کوچینگ آموزش و یا راهنمایی نیز نیست.
در اصل کوچینگ خوب فرایندی است که در آن مراجع یا کوچی از وضعیت کنونی خود به وضعیت مطلوبی که در نظر دارد خواهد رسید.
از نظر من، یک مربی خوب مربی ای است که بتواند همه موارد بالا و بیشتر را انجام دهد. با همکاری نزدیک با مراجعین خود، آنها قادر به تجزیه و تحلیل یک مسیر شخصی و تعیین شده برای انجام این کار هستند.
نکته کلیدی که باید به آن توجه داشت این است که میتوان شرایط را برای یک مربی معتبر و خوب شدن درست کرد.
با کمی صبر و تلاش میتوانید به کاهش این ترس ها کمک کنید و در راه تبدیل شدن به یک مربی برتر باشید.
با ابزار و بستر مناسب، حتی مربیای که خود را در این زمینه جدید میبیند، میتواند مهارتهای خود را ارتقا دهد، توصیهها، استراتژیها و ارزشهای مرتبط را برای کمک به کوچیها برای بهبود زندگیشان ارائه کند.
مهم ترین ابزارهای کوچینگ که می توانم به عنوان مربی استفاده کنم چیست؟
با بیشاز ۴ سالی که از شروع فعالیتم در زمینه کوچینگ(از سال ۹۹) میگذرد، ابزارها و تکنیکهایی را که واقعا به کوچها کمک میکند تا در جلسات کوچینگ خود از آن استفاده کنند در ادامه آوردهام.(برخی از موارد به کمک منابع خارجی بوده است.)
بنابراین، اگر تعجب می کنید که برخی از این ابزارهای مربیگری چیست، به جای درستی آمده اید. من برخی از بهترین ابزارهای کوچینگ را جمع آوری کردهام که می توانید بر اساس تجربه و تحقیقم از آنها استفاده کنید.
1) چرخ زندگی
در سراسر طیف مربیگری، “چرخ زندگی” یک ابزار ارزشمند و بسیار شخصی در نظر گرفته می شود. فرض تمرین ساده است.
بر اساس تجربه من، این برنامه برای کمک به مراجعینی طراحی شده است تا دریابند که از چه بخش هایی از زندگی خود راضی هستند و در تلاش برای بهبود کیفیت زندگی خود میخواهند روی کدام حوزه ها تمرکز کنند.
۱. مرحله ۱: از مشتری خود بخواهید که نگاهی به هشت دسته بیندازد:
- کسب و کار
- مسائل مالی
- سلامت
- خانواده دوستان
- عشق و علاقه
- توسعه فردی
- محیط زندگی
- تفریح و سرگرمی
سپس از آنها بخواهید به طور خلاصه در مورد آنچه که به نظر آنها نماینده یک زندگی سالم در هر دسته است فکر کنند.
۲. مرحله ۲: در هر بخش یک خط بکشید. مرکز چرخ نشان دهنده کمترین مقدار رضایت، 0 است. و لبه چرخ نشان دهنده بالاترین ارزش رضایت است، 10. از مشتری خود بخواهید نقطه ای را که احساس می کند برای هر بخش مناسب است علامت گذاری کند و نقاط هر بخش را به یکدیگر بپیوندد.
در نتیجه این تمرین، مشتری شما یک نقشه بصری خواهد داشت که تقریباً شبیه یک تار عنکبوت است. این نقشه بصری به مشتری شما یک ایده کلی از وضعیت مورد نظر آنها در رابطه با وضعیت فعلی خود می دهد.
الگوی چرخ زندگی را می توان در اینترنت پیدا کرد و حتی می توانید ظاهر بصری هر کدام را متناسب با مراجعین خود سفارشی کنید.
2) ترسیم یک روز فوق العاده
در دوران کودکی، ما اغلب در غیرقابل مهارترین حالت خود هستیم. این تجربه شخصی من بوده است که پاسخ به این سوال “وقتی بزرگ شدم می خواهم چه کار کنم؟” با افزایش سن، از رویاهای خود فاصله می گیرد.
این تمرین به شما کمک می کند تا مراجعیم خود را به آن حالت مهار نشده برگردانید و به آن سوال پاسخ دهید.
هدف این ابزار این است که به مراجعین شما کمک کند تا روز کاری عالی خود را از ابتدا تا انتها تجسم کند. از این تمرین برای کمک به مراجعین خود برای کاوش عمیق، تجسم و توصیف دستاوردهای روز کاری عالی خود استفاده کنید.
با انجام این کار به مشتری خود کمک میکنید تا روی چیزهایی که میخواهد روی آنها کار کند انگشت بگذارد، و همچنین چیزهایی را که فراموش کرده بود دوباره کشف کند.
هنگامی که این روز را ترسیم کردید، میتوانید به مراجعین خود کمک کنید تا مهرهها و پیچهای «روز عالی» خود را جدا کند. با انجام این کار می توانید به مراجعین خود کمک کنید تا برنامه ای برای رسیدن به آنجا پیدا کند.
۳) تجربه نگاری روزانه
هر ذره تغییر، بزرگ یا کوچک، با نگاه به درون خود آغاز می شود. تجربه نگاری روزانه، در تجربه من، راه فوق العاده ای برای انجام این کار است.
این یک راه جدید است تا مراجیعین خود را با گرفتن یک تجربه روزانه از آنها وارد عمل کنید! وقتی برای مراجیعین خود تلاش میکنید، آنها تلاش و بستر را برای انجام وظیفهای که به آنها محول کرده اید به کار می گیرند.
برای شروع، مشتری خود را از طریق مخفف JOURNAL اجرا کنید.
(J) بدون قضاوت: از مراجع خود بخواهید بنویسد. این شامل کنار گذاشتن هر چیزی است که دوست دارند و یا ندارند. این نوشته شخصی، خصوصی و مکانی امن برای بیان افکار و احساسات افراد است.
(O) مشاهده: از مراجعین خود بخواهید چیزهایی را که برایشان اتفاق میافتد بنویسند و مدتی را صرف فکر کردن درباره فکر کردن به آنها کنند. از آنها بخواهید که از درک عاطفی خود جدا شوند و به این رویدادها به عنوان یک شخص سوم نگاه کنند.
(U) درک و فهم: از مراجع خود بخواهید تا به نحوه فهم وقایعی که برایش میافتد توجه کند. هنگامی که آنها درک میکنند که چگونه به چیزی نگاه میکنند، ممکن است بتوانند درک کنند که چرا آن را اینگونه میبینند.
(R) مکاشفه: فرآیند ثبت و ضبط روزنامه اغلب میتواند خواستهها، آرزوها و افکار زیربنایی را آشکار کند، که سپس میتواند به وضعیت کلی مراجع شما گره بخورد. این بینش ارزشمندی هم برای مراجعین شما و هم برای شما به عنوان یک مربی است.
(N) نیازسنجی: انجام یک تمرین خارج از ژورنال نویسی می تواند به مشتری شما کمک کند تا توجه خود را به مشکلات و راه حل های بالقوه در زندگی خود جلب کند. نوشتن اغلب به سادهتر و واضحتر جلوه دادن چیزها نسبت داده میشود.
(الف) آگاهی: مستندسازی تجربیات و افکار مربوط به آنها میتواند به مراجع شما کمک کند تا درک و آگاهی بیشتری از محیط اطراف خود ایجاد کند.
(L) زندگی: مطالعات مختلف ثابت میکند که ژورنال نویسی دارای اثرات درمانی بسیاری است. برای شروع، به عنوان یک مکانیسم عالی برای کمک به مراجعین شما برای کاهش سطح استرس شناخته شده است. با کمک به مراجعین خود در انجام تمرینات ژورنال نویسی، به سلامت کلی آنها نیز کمک میکنید.
یافتههای ما نشان میدهد که با انجام این کار، آنها را نسبت به مستندات پاسخگو میدانید و از طریق مستندات، به مراجع خود امکان میدهید تا پیشرفت خود را نظارت کند. ژورنال نویسی همچنین به مشتری این امکان را می دهد که عادت به یادداشت برداری و تجزیه و تحلیل موقعیت ها پیدا کند.
بهتر است این یادداشت ها را با کوچی خود مرور کنید و از او بپرسید که آیا ژورنال نویسی یا نوشتن وقایع روزانه باعث ایجاد فکر، آگاهی و توجه بیشتر شده است یا خیر، و اگر چنین است پیشرفت چگونه بوده است.
۴) سنگ های بزرگ
“Big Rocks” یک تمرین فوق العاده است که به مراجعین شما کمک میکند تا جنبههای مختلف زندگی خود را در اولویت قرار دهد و برخلاف نامش،بسیار ساده و سرراست است.
تحقیقات نشان میدهد که ابزار Big Rocks از یک استعاره قدرتمند میآید، استعارهای که حتی ممکن است قبلاً آن را بدانید.
داستان در مورد استادی است که در کلاس خود سخنرانی میکرد. روی میز او یک کوزه خالی، چند سنگ و سنگریزه بزرگ و یک کوزه شن قرار داشت. وقتی کوزه را از سنگهای بزرگ پر کرد، رو به کلاس کرد و پرسید که آیا کوزه پر است؟
هنگامی که کلاس پاسخ داد “بله”، او سنگریزهها را در کوزه انداخت، که در فضا در میان سنگهای بزرگتر قرارگرفت. او یک بار دیگر پرسید که آیا کوزه پر است و وقتی دانش آموزان دوباره پاسخ مثبت دادند، فضاهای کوچک بین سنگ ها و سنگریزه ها را با ماسه پر کرد.
این داستان به عنوان استعارهای از زندگی عمل میکند. صخرهها بزرگترین و مهمترین بخشهای زندگی هستند که اغلب به دلیل کارهای روزمرهای که وقت ما را میگیرند فراموش میشوند – سنگریزهها و شنها.
در این تمرین پنج مرحله وجود دارد.
۱. مرحله ۱: به عنوان یک کوچ یا بیزینس کوچ از مراجع خود بخواهید مواردی را که بیشتر وقت خود را صرف آنها میکند، شناسایی کند.
۲. مرحله ۲: از مشتری خود بخواهید چیزی را که بیشترین زمان را از او میگیرد، شناسایی کند.
۳. مرحله ۳: از مشتری خود بپرسید که برای بهبود کیفیت زندگی چه تغییراتی باید ایجاد شود.
۴. مرحله ۴: از مراجع خود بخواهید سه اولویت اصلی خود را در زندگی شناسایی کند.
۵. مرحله ۵: از مشتری خود بخواهید مهمترین چیز در زندگی خود را درحال حاضر شناسایی کند.
پس از انجام این کار، از مراجع خود بخواهید که روی سنگ های بزرگ، سنگریزه ها و شنهای زندگی خود برچسب بزند. با انجام این کار مراجع قادر است مهم ترین اولویتها، اولویتهای کم اهمیت و کم اهمیتترین اولویتهای خود را شناسایی کند.
این میتواند به شما و مراجعین شما کمک کند تا به مهمترین چیزهایی که باید قبل از سنگریزهها و شن و ماسه رسیدگی کنید را شناسایی نمایید. من از این ابزار در تمرین مربیگری خودم استفاده کردهام و تاثیر بسیار چشم گیری نیز از آن گرفتهام.
۵) حوزه های نفوذ
بر اساس مشاهدات من، این ابزار می تواند به مراجعین کمک کند تا زمینههایی را در زندگی خود که بر آنها کنترل دارد و مناطقی که می توانند فعالانه برای بهبود آنها تلاش کنند، تشخیص دهد.
برای شروع، می توانید از مراجعین خود بخواهید که سه دایره هم مرکز ترسیم کنند که: ۱) کنترل ۲) نفوذ و ۳) هر چیز دیگری را نشان میدهد.
پس از این، مراجعین شما بر روی یک موضوع فعلی تمرکز میکند و حلقهها را به بهترین نحو پر میکند.
این ابزار کوچینگ به کوچیها کمک میکند تا تشخیص دهد که کجا باید زمان و انرژی خود را سرمایه گذاری کند و در کجا نباید سرمایه گذاری کند.
من شخصاً تأثیری که این تمرین میتواند داشته باشد را دوست دارم. در کاهش نگرانی و نگرانی در مورد موقعیت هایی که تحت کنترل فرد نیست بسیار عالی است. همچنین می تواند به مشتری شما در پذیرش و کار با شرایطی که در حال حاضر برای او وجود دارد کمک کند.
۶) ابزار مربیگری شخصی «SWOT»
ممکن است از SWOT، مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها آگاه باشید.
در دنیای شرکتها و تجارت، تجزیه و تحلیل SWOT به یک روش عملیاتی استاندارد تبدیل شده است. با این حال، به عنوان یک مربی، میتوانید همان اصول را در زندگی شخصی مراجعین بکار ببرید.
این ابزار به طرز جذابی سرراست است. از مشتری خود بخواهید چهار ستون ایجاد کند و در هر فهرست، آنچه را که به عنوان نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها میبیند، بنویسید.
در تجربهام با این ابزار، متوجه شدم که این یک تمرین دروننگر عالی است که به مشتری شما کمک میکند تا کمی بیشتر در مورد استعدادها، مهارتها و به اصطلاح ضعفهای خود بفهمد.
6) روش 3 C
به عنوان یک مربی، مهم است که به یادگیری ادامه دهید. حتی با چند سال کار در حوزههای مختلف، فرصتهای یادگیری جدید را جذاب میدانم.
اطمینان حاصل کنید که خود را از آنچه در میدان اتفاق میافتد جدا نکنید. این به شما کمک میکند تجارت مربیگری خود را بهتر توسعه دهید.
اغلب، میتواند به باز نگه داشتن گفتگو با مربیان دیگر کمک کند، و با مربیان دیگر با پیشینه مشابه یا متفاوت ارتباط برقرار کند تا داستانهای آنها و نحوه کمک به مراجعین خود را بررسی کند. حتی میتوانید برای تسهیل بحثها و سمینارها با این افراد تماس بگیرید.
به آن به عنوان رقابت نگاه نکنید، بلکه به عنوان یک فرصت برای همکاری.
3 C می تواند در دنیای امروزی که بر روحیه جمعی رشد میکند بسیار مفید باشد. با هم می توانید: ارتباط برقرار کنید. همکاری کنید. خلق کنید.
7) ابزارهای ارتباطی
به عنوان یک مربی، مطمئن شوید که از فناوری برای کمک به مشتریان خود استفاده میکنید. تلگرام، واتس آپ و یا حتی پیام رسانهای داخلی مانند روبیکا و ایتا برای چت سریع قبل از ایمیلهای طولانی عالی هستند.
همچنین به شما اجازه میدهد تا تعامل شما با مشتریانتان بسیار مختصر و شخصی باشد.
این ۷ ابزار کوچینگ که گفته شد میتواند به شما برای پیاده سازی فرایندهای کوچینگ بسیار کمک کند.
به یاد داشته باشید که مهارت خود را به این ابزارهای مربیگری اضافه کنید تا آنها را برای مراجعین خود شخصیسازی کنید.
اگر اصول را دست نخورده نگه دارید، قطعاً به شما کمک میکند تا تأثیری را داشته باشید که فقط یک مربی بزرگ میتواند داشته باشد.
این ابزارها به مراجعین یا کوچیهای شما کمک خواهد کرد تا بخشهایی از زندگی خود را که باید روی آن وقت و انرژی بگذارند تشخصی دهند و از آن مهمتر، متوجه شوند که روی کدام مناطق اصلا یا بسیار کم باید وقت و انرژی بگذارند.
برای مثال ابزار SWOT میتواند تاثیر بسیار زیادی بر شناسایی نقاط ضعف و قوت در مراجعین شود که همین مورد نیز باعث افزایش عزت نفس و اعتماد بنفس در افراد میشود.
طبق تخصص ما، یک مربی ممکن است در سایه کار کند، اما تاثیری که میتواند داشته باشد مطمئناً قابل ملاحظه است.
با استفاده از این ابزارهای کوچینگ، اکنون برای به حداکثر رساندن تأثیر خود به عنوان یک مربی مجهز شده اید.
نتیجه گیری مقاله ابزارهای کوچینگ
در نتیجه، گنجاندن ابزارهای کوچینگ در تمرین شما میتواند اثربخشی شما را به عنوان یک مربی تا حد زیادی افزایش دهد.
هفت ابزار کوچینگ مورد بحث، منابع ارزشمندی را برای حمایت و هم افزایی با مراجعینتان در توسعه شخصی و حرفهای آنها ارائه میدهد. از هدفگذاری و برنامهریزی برای اقدام گرفته تا خود اندیشی و ارزیابی، این مراحل چارچوبی ساختاریافته برای استفاده از ابزارهای مربیگری در به حداکثر پتانسیل خود فراهم میکنند.
با استفاده از این ابزارها، کوچ ها میتوانند خودآگاهی بیشتر را تسهیل کنند، مراجعین را برای غلبه بر چالشها توانمند کنند و رشد متحول کننده را ایجادکنند.
در نهایت، هفت ابزار کوچینگ که گفته شد باعث افزایش توانایی کوچ ها در جلسه کوچینگ شده و آنها میتوانند با کمک این ابزارهای کوچینگ، تاثیر معناداری را در زندگی مراجعین خود بگذارند.
دیدگاهتان را بنویسید